Práce finančního poradce je spojována s mnoha mýty a nepravdami. Svoji roli v pohledu na tuto profesi sehrál nemalý počet „šmejdů“ v této oblasti. Co má tedy skutečně dobrý finanční poradce umět?
Služby finančního poradce by měly být opravdu komplexní. Ten, kdo práci dělá skutečně dobře, vám nebude hned na druhé schůzce nutit jeden produkt, aby z něj potom jen získal provizi a už se neozval. Práce poradce je dlouhodobá a právě díky tomu by měl dokázat poradit ve všech možných případech.

Bydlení

Ceny nemovitostí rostou a podmínky pro žadatele o hypotéku se zpřísňují také. Poradenství ohledně bydlení je dnes proto v žebříčku četnosti na prvním místě. Dobrý poradce by měl svému klientovi ušetřit takřka veškerou práci – od výběru té správné banky, až po následné vyřizování všech podstatných formalit. „Papírování okolo hypotéky je opravdu hodně: kupní smlouva, zástavní smlouva, uvěrová smlouva, smlouva o advokátní úschově, návrhy na vklad zástavního práva a další. To všechno by pro dobrého finančního poradce měla být hračka a nákup nemovitosti by tak měl být pro klienta mnohem jednodušší,“ říká Petr Janošec, oblastní vedoucí společnosti OVB Allfinanz.

Zároveň dodává: „V souvislosti s bydlením ale nesmíme zapomínat na fixace hypotéky. Setkávám se s tím, že banka pošle nabídku, která je vyšší, než klient očekával. V tu chvíli musím začít jednat s klientovou bankou, ale současně propočítat nabídky v jiných bankách. Pak společně vybereme nejlepší variantu.“

Zajištění příjmu rodiny

Kvalitní poradce se pozná podle toho, jak přistupuje k pojištění rodiny. Dobrá práce je v tomto případě opravdu nutností. Pojistné smlouvy se musejí řešit a aktualizovat v podstatě každé dva roky. Mění se zaměstnání i riziková skupina. Mění se také celkové příjmy nebo zdravotní stav někoho z rodiny. Velmi důležité je rovněž to, aby vás poradce upozornil na seznam výluk pojištění. Každá pojišťovna je má nastavené jinak a rozdíly nejsou nevýznamné. V neposlední řadě by měl být poradce také velmi precizní při zjišťování informací od klienta pro účely vyhotovení zdravotního dotazníku. Jakmile by v něm byla chyba, může to v případě pojistné události být fatální.

Majetkové a neživotní pojištění

„Poradce by měl být nápomocen také při pojistné události. Jako příklad mohu uvést nahlášení situace, kdy mám promáčené nově zrekonstruované 1. patro v domě, ale operátor na telefonu mi řekne, že toto nezahrnuje mé pojištění. Mám pojistku na dům i vybavení, proč to tedy nechtějí uznat? V tom případě musí poradce zjistit, co se stalo, jaký je rozsah škody. Častokrát se stane, že lidé nepřesně popíšou škodní událost, ale to se dá jednoduše napravit a popsat škodu přesněji. Zároveň se setkávám i s tím, že pojišťovny nechtějí na první pokus plnit a musí dojít k opakovanému, pro klienta často stresujícímu, jednání. Nezapomínejme také, že v případě škody na majetku je třeba volat hasiče a zabránit další škodě,“ říká Petr Janošec.

V neposlední řadě do zajištění přijmu spadá také cestovní pojištění. Mnohdy se stává, že se klienti přepojišťují, protože nevědí, že mají například pojištění ke kartě. Naopak některá pojištění nekryjí aktivity, které chcete v dané zemi dělat. Dobrý poradce toto ví a před každou cestou do zahraničí vás připraví.

Stejně tak je pro některé profese vhodné mít sjednáno i pojištění odpovědnosti, obecně známé jako „pojistka na blbost“. Zejména lidé pracující s drahou technikou, kteří nemají krytí v pracovní smlouvě ani dostatek vlastní rezervy toto zajištění ocení.

Investiční příležitosti

Poradce, který se svým klientem dlouhodobě pracuje, by měl vědět o všech úsporách i možných investičních příležitostech. Jako příklad můžeme uvést třeba dědictví nebo odměnu v práci. V bance vám totiž obvykle na přepážce nabídnou fondy, které mají zrovna doporučené od svých manažerů. Ty většinou bývají dobré spíše pro banku než pro jejího klienta. „Možností investování peněz je nepřeberné množství. Vždy je třeba postupovat tak, aby klient věděl, jaký je typ investora, a podle toho měl nastaveno investiční portfolio. Nelze nikdy říct, že je nějaký nástroj výhodný pro všechny. Klient je na prvním místě, a proto by především jeho investičnímu profilu, ale i dalším faktorům, měla vyhovovat i investice sama,“ přibližuje Janošec.

Nový člen rodiny

Právě ono narození potomka je jedním z důvodů, proč by měl váš poradce zpozornět. Hlavně proto, že rodina se najednou nachází ve zcela nové situaci. Jeden příjem v podstatě zmizí nebo je radikálně snížen a na druhou stranu je v rodině další člen, kterému chtějí odpovědní rodiče spořit, ať už na jeho vzdělání, nebo na bydlení.

„Protože doba stoprocentních hypoték už jen tak nepřijde, snaží dnešní rodiče nejčastěji řešit pomoc pro dítě naspořením požadovaných 20 % pravděpodobné ceny nemovitosti. Naspořené peníze přitom může dítě využít i pro případné vzdělání,“ říká oblastní vedoucí OVB Allfinanz.

Nové auto

Rodina je buď v situaci, že si chce na nové auto do několika let naspořit, anebo chce ke koupi využít úvěr. Dobrý poradce by měl v takové chvíli vždy vyřešit, co je pro rodinu nejvýhodnější, ať už snížení úroku z úvěru na minimum, nebo například s porovnáním havarijního nebo povinného ručení od všech pojišťoven. Rozdíly mezi nimi, a to nejen v ceně, jsou totiž obrovské.

Penze

I když to mnohým mladým přijde velmi vzdálené, penze jednou přijde. Typickým znakem penzí dnešních třicátníků bude jejich nízká úroveň. Penze budou v podstatě pořád růst, co bude ale hlavním problémem budoucích penzí, je jejich poměr k průměrným příjmům. Dnes je to nějakých 30 až 40 procent, dnešní třicátníci ale budou dostávat pravděpodobně pětinu, možná dokonce až jednu desetinu průměrného příjmu.

„Správný poradce by měl klientovi vysvětlit, jak velký může být v budoucnu propad jeho životní úrovně. Právě proto by měl klient využívat státní podpory spoření si na penzi co nejdříve. Nemusí se pak obávat, že v penzi bude jeho výpadek tak markantní. Různé modely ukazují, jaký je rozdíl začít na penzi myslet ve dvaceti, třiceti nebo čtyřiceti letech. Čas v tuto chvíli sehrává jednu z nejdůležitějších rolí ve prospěch klienta, ovšem za předpokladu, že svoji penzi začne řešit co nejdříve. Na to by neměl zapomenout, i když cítí, že důchod je opravdu daleko, uzavírá Peter Janošec, oblastní vedoucí poradenské společnosti OVB Allfinanz.

Zdroj: Hospodářské noviny